18 toukokuuta 2017

MILLOIN SAA LUOVUTTAA?

Tiistaina olin onnellinen, tänään viimeistään iski todellisuus vasten kasvoja, kun porukka rupes hyppimään onnesta heidän VAKAVA-kokeen pisteille. Alotetaan sillä, et mä pääsin ensimmäistä kertaa jatkoon, eli pääsen soveltuvuuskokeeseen. Mä en oo aina halunnut olla luokanopettaja, se selvis mulle vasta lukion jälkeen, kun olin töissä peruskoulussa. Mut siitä lähtien mä oon koko sydämestäni halunnut luokanopettajaksi. Oon hakenut Suomen kieliseen luokanopettajakoulutukseen kolme kertaa ja nyt oli eka kerta, kun pääsin jatkoon. Ja nyt musta tuntuu siltä, että en halua mennä sinne soveltuvuuskokeeseen. Mua pelottaa, että mä pääsen sinne.

Mun hakujärjestys oli 1. Oulu, LO 2. Oulu, ITE 3. Rovaniemi, LO 4. Jyväskylä, LO.

En mä koskaan halunnut Jyväskylään ja sinne on perinteisesti ollut korkeemmat pisteet kuin Rovaniemelle, joten tavallaan tiesin, että en sinne voi ikinä joutua. Oletin, että Rovaniemi on hyvä, koska se on lähellä ja pääsen Ouluun takasin, lähes koska vaan. Mutta nyt tajuan, että en mä sinne halua. Se on liian kaukana kaikesta. Mulla on täällä työ, ystäviä ja käytännössä koko elämä. Sama työ, jota oon tehny yläasteelta asti. Ei sitä niin vaan voi lopettaa, mä en halua lopettaa.

No, eihän soveltuvuuskokeisiin pääsy vielä takaa mulle opiskelupaikkaa. Ja toki mulla voi olla eri fiilikset asiasta, kun lopputulos selviää 30.6. Viikon päästä selviää myös, pääsenkö ITE-kokeseen, josta saa myös luokanopettajan pätevyyden ja se olis Oulussa myös. Mutta oonko mä itseeni pettynyt, jos mä meen vähän puolitosissaan yrittämään soveltuvuuskokeisiin vaikka tiedän, että luokanopettajuus on se mun juttu. Entä, jos tää on mun ainoa mahollisuus? Mitä mä teen, jos mä en ikinä tällä VAKAVA-systeemillä tuu pääsemään Ouluun. Tätä on ehkä vähän turha murehtia tässä vaiheessa, mutta mua on henkisesti ahistanu ja fyysisesti sattunu kohta kaks vuorokautta, enkä mä tiiän mitä tehä.

Omalta osaltani kuitenkin onnittelut heille, jotka pääsi jatkoon! Ehkä tää mun pää selviää tässä viikkojen aikana. Ja ehkä mulla ei oo mitään hätää, ehkä mä oon Lapin Yliopiston mielestä huono persoona opettajaksi ja mun ei tarvikaan lähteä Oulusta. Who knows.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tell me your secrets.